2025 m. sausio 24 d. – vasario 16 d. Šiaulių dailės galerijoje veiks Arvydo Kmieliausko-Moškaus (1966–1991) paroda „Kontaktinė veikla“.
Parodos atidarymas – 2025 m. sausio 24 d., penktadienį, 17.00 val. Parodos atidarymo metu lankymas nemokamas.
APIE PARODĄ
Kiekvienas laikmetis turi savo spalvą ir skonį, o istorija – lyg koks ryšio kabelis, susidedantis iš begalės tarpusavyje susipynusių gijų.
Kokie buvo 90-ieji? Tas nepaprastas, audringas laikas? Griūva siena, Berlynas apkabina Berlyną ir tampa vienu. Lenkijos solidarumo veidas – paprastas ūsuotas darbininkas iš laivų statyklos, dramaturgas (buvęs scenos darbininkas) Prahoje prišaukia pavasarį. Lietuva – krepšinio komanda „Žalgiris“, festivalis „Roko maršas“ ir filmas „Kaip mes žaidėme revoliuciją“.
Tai metas, kai architektas užlipa ant scenos, o vėliau leidžia sau pratęsti absurdo performansą Maskvos televizijos studijoje, kas visiems oficialiesiems galutinai nurauna stogus. Tai metas, kai poetai kuria įstatymus, net nekuria – svajoja, o profesorius, pasitelkęs samurajišką ryžtą, atsileidęs sau postringauja pačiame prieblandos bokšto centre. Žmonės savo dainomis nupučia užliūliuotus neprietelių tankus tiesiai į Mėnulį. Tai pasakos, beribių lūkesčių, tikėjimo, naujos pradžios (gi viskas įmanoma!), tai amžinos jaunystės metas. Tai – laisvė, jaunystės laisvė, gyvybinga kaip pirmą dieną, kai prieš akis tik skaisti erdvė ir ilgai tramdytas džiaugsmas pačiam ją užpildyti.
O kas vyko čia, pas mus, Šiauliuose? Tarptan irsčių super gamyklų, margųjų megztukų, prigrūstais iki stogo autobusais riedančių į rytus, laukinių vakarėlių, pirmųjų „BIX“ koncertų ir blausaus gatvių apšvietimo, kažkur ten, gal Rėkyvoj?
Ar pamenate „Kaštoną“? Kavinę, kurioje rinkdavosi dailės fakulteto studentai ir šiaip visokie nuplaukę veikėjai. Pirmas „neformalų-neformato“ parodas Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje? Ar parodą „Ne kėdė“ Šiaulių kultūros centro trečiame aukšte? Televizijos laidas „Raus“, „Helijus“? Eksperimentinio kino festivalį Vilties g. palėpėje? O ir visus kitus, šokančius gyvenimą nakties paukščius, savo intensyvia vibracija drebinusius dangtį?
Kas prisimenate – Moškų? Pogrindinį poetą odine striuke. Kas jis buvo? Tapytojas be jokių formalių meno studijų? Gatvės vaikas, augęs ant Pietinio kiemų suoliukų, plačios dailininkų giminės ainis? Bix’ų poetą, kaip jį pristato Nerius Pečiūra savo knygoje „Aš ir Atsuktuvas“? Filosofą, ieškojusį išminties begalinėse kalbose to meto Šiaulių Valstybinio dramos teatro užkulisiuose? Paprastą „Elnio“ darbininką, legendų apie Taškentą pasakotoją? Mistiką, skaičiusė šventraščius ir kėlųsį rankas į dangų-lėktuvus? Žmogų, kuris tris metus tapė savo mažame kambarėlyje. Mano draugą, su kuriuo kartu kūrėme „PIP“ (post-industrial paradise) manifestą pučo Maskvoje metu.
Manifestas – P I P!!!!!! – „Jis myli visą pasaulį, palaiko kontaktą“! Taip, esu kas pasirinksiu būti, ir dzin aplinkybės.
Maskvos pučą ir nupūtė vėjas (paskui neprietelių tankus). Atėjo vakaras ir išaušo rytas, nauja diena.
Tada surengėme parodą – be plakatų, be autorių, be pavadinimų. Tik kūryba, gyvenimas ir nieko daugiau. O po to jis išėjo.
…
Praėjo 35 metai. Šiandien atsigręžęs į praeitį suvokiu, kaip visi šie nepaprasti įvykiai paženklino mano gyvenimą.
O ši paroda – tai dar vienas žvilgsnis į žmogų, kuriame įsikūnijo 90-ųjų dvasia, mano kartos – amžinos mūsų jaunystės – veidas.
_ _ _
IN MEMORIAM
Arvydas Kmieliauskas-Moškus (1966–1991).
Ir visiems, mus palikusiems, tiems, kas tyliai, o retkarčiais ir triukšmingai, kūrė mūsų miesto istoriją.
– Ugnius Ratnikas
_ _ _
Parodos atidarymo renginys viešas, gali būti filmuojama ir fotografuojama. Dalyvaudami renginyje sutinkate būti matomi renginio nuotraukose, vaizdo įrašuose ir esate informuoti, kad šios nuotraukos, vaizdo įrašai gali būti skelbiami viešai.
Dalintis nuoroda el. paštu